למידה למבחנים מחוללת שינוי. ככל שהילד מתבגר והמבחנים כוללים חומר רב יותר ברמת חשיבה גבוהה יותר , הלמידה וההכנה למבחן משמעותית יותר.בדרך כלל אם למדתם למבחן ולא הצלחתם , הסיבה איננה מעידה על היכולת , אלא על הצורך בשיפור בדרכי הלמידה.
כיצד נתכונן למבחן בצורה יעילה יותר ?
א. חלוקת החומר לנושאים. כאשר הנושאים הקשים יותר ילמדו בתחילה, בזמן שאתם רעננים. בעוד הנושאים שדורשים פחות מאמץ ילמדו בסוף היום, או לקראת סיום הלמידה
ב. תיכנון זמן ללמידה . יש עדיפות לחלוקת החומר ליחידות קטנות למספר ימים, מאשר ללמוד את כל החומר ברצף יום יומיים לפני המבחן. בדומה ללמידת נהיגה או שחיה וכלתחום חדש, כשברור שלא ניתן ללמוד ברצף. כך גם בהיסטוריה, אזרחות ,ומתמטיקה וכל מקצוע אחר בלימודים, הדרך הנכונה לרכישת המיומנות והידע נרכשת בצורה הטובה ביותר ביחדות קטנות.
ג. לימוד בעזרת כרטיס הברקה , מועיל יותר מאשר למידה מסיכומים . הכנת הכרטיסיות דורשת לתמצת את החומר, אם אתה יודע לעשות זאת סימן שאתה מבין את החומר בצורה טובה , אם אתה מתקשה לתמצת את החומר , אתה עוד לא מבין אותו מספיק טוב ויכול להתמקד בשליטה בשימוש בידע למיומנויות הגבוהות יותר הנדרשות להצלחה במבחן.
ד. למידה בסביבה נוחה. בזמן הלמידה חשוב לבחור מקום שיאפשר מינימום הפרעות ,להתנתק מהטלפון ולהתרחק ממסכי מחשב או טלוויזיה , לדאוג שיהיה לכם את כל הציוד הנדרש (טושים, מחשבון, דפים, כלי כתיבה וכו׳).
ה. שעה קבועה המיועדת ללמידה. אנו מתרגלים לעשות פעולות קבועות באותה השעה בכל יום . כפי שישנה יקיצה טבעית בשעה קבועה , ברגע שמרגלים את הגוף להתעורר באותה השעה בכל יום , כך למידה בשעה קבועה תסייע לנו ללמידה מתוך הרגל ותפחית את ההתמודדות של מציאת ופינוי זמן ללמידה בכל יום מחדש.
ו. תירגול, תירגול,תירגול. למידה למבחן היא מיומנות, ככל שתתכונו יותר לפני מבחנים ,ככה תשפרו את איכות הלמידה .למרות שחומרי הלמידה והמקצועות משתנים , המיומנות הבסיסית הנדרשת להכנה ללמידה כגון: למידה עצמית, סיכום החומר, למידה מבוססת הבנה וכו׳ לא משתנה ומשתפרת ממבחן למבחן.
ז. ללמד אחרים. למידה בשילוב הוראת החומר יוצרת מצב בו הלמידה נעשית מתוך תחושת מסוגלות אישית ואחריות כלפי האחר. בנוסף, תוך כדי הלמידה מידת הבנת הלומד את החומר הופכת להיות מדד נוסף להבנת החומר של המלמד.
ח. שינה טובה. מחקרים מראים שיש שיפור של 35 אחוזים אצל תלמידים שנבחנו אחרי שינה , מאשר תלמידים שנבחנו בערב לאחר שלמדו את החומר במהלך היום, האמירה ״תן לי לישון על זה״ , כאשר נתקלים בבעיה שלא מצליחים לפתור , מוכחת מדעית , במהלך השינה מתקיימים תהליכים תת הכרתיים המסעיים לאירגון וסידור מחדש של הידע, ומאפשר חשיבה מסודרת יותר שמביאה לתוצאות טובות יותר.
ט. למידה מבוקרת. לאחר מעבר ראשוני על החומר ולפני תחילת החזרה, יש לשים לב מה אתם כבר יודעים ומה מידת השליטה שלכם בחומר. המעבר בפעם השנייה על החומר צריך להיות שונה וממוקד בנושאים בהם אתם מרגישים שיש לכם צורך לחזק. למידה שאיננה מבוקרת תביא לפגיעה באיכות הלמידה. לאחר שאתם מרגישים מוכנים למבחן , במקצועות רבים תוכלו לערוך לעצמכם מבחן דמה ובכך לבדוק את מידת המוכנות שלכם למבחן.
אנחנו שונים האחד מהשני ולכל אחד יש את דרכי הלמידה הטובות ביותר עברו. ההצעות שהבאתי מבוססות ניסיון ומחקרים , נסו אותם לאורך תקופת מבחנים ותבחנו אלו הצעות עוזרות לכם. המטרה המרכזית היא ההבנה שהלמידה וההכנה לקראת המבחן בכוחה לחולל שינוי והיא אחת הפעולות המשפיעות על איכות הציונים ומסייעות לחולל קפיצת מדרגה מבינוניות להצטיינות.